Koncem roku 2003 byla slavnostně zahájena jedna z nejvýznamnějších staveb na území města Brna, která se hledáním nejvýhodnější varianty připravovala několik let. Tato stavba navazuje na již zprovozněné tunely a křižovatku Pražské radiály. Přípravou stavby byly Statutárním městem Brnem pověřeny Brněnské komunikace a.s.. Investorskou činnost zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic ČR Správa Brno. Projektovou dokumentaci vyhotovila projekční kancelář PK Osendorf s.r.o. a zhotovitelem stavby je "Sdružení MÚK Hlinky" tj. Skanska DS a.s. a ŽS Brno a.s.
Rozhodující parametry | ||
Komunikace VMO | 680 m | |
Rampy - dvoupruhové | - dvoupruhové | 260 m |
- jednopruhové | 220 m | |
Komunikace sběrné a obslužné | 690 m | |
Mostní objekty - 4 | 285 m | |
Podjezdy 2 | 375 m | |
Tramvaj | - dvoukolejná trať | 800 m |
- jednokolejná trať | 240 m |
Celkový náklad stavby | 2 182 mil. Kč |
Podíl města Brna | 226 mil. Kč |
Podíl ŘSD ČR | 1 956 mil.Kč |
Stavební náklad | 1 886 mil. Kč |
Nestavební náklad | 296 mil. Kč |
- Stavba doplní radiálně okružní systém s programově účelově odstupňovanou funkcí.
- Zkapacitní se jedna ze tří severojižních tangent v západním sektoru města.
- Realizace stavby VMO je z celkového pohledu dalším krokem k postupnému cíli ochrany městských částí před nepřiměřenou průjezdnou dopravou (především ochrana jádra města).
- V daném prostoru povede realizace k oddělení rychlé průjezdné dopravy tranzitující (VMO) od místní obslužné (úroveň obslužných komunikací "Hlinky").
- Stavba odstraní kolizní křížení kapacitní tramvajové trati a kapacitních tras busové dopravy (Hlinky - Pisárecká) s tranzitující dopravou VMO.
- Ulice Hlinky (v součinnosti s ulicí Lipovou a ulicemi Úvoz, Pekařská) tvoří přirozenou spojnici dálnice D1 a především městských sídlišť Kohoutovice, Nový Lískovec s centrem. Stavbou dojde ke zkapacitnění ulice Hlinky zejména z důvodů odstranění extrémních zátěží křižující dopravy VMO.
- Uzavření provozu v trase Hlinky - Pisárecká s podmínkou zprovoznění nové organizace MHD podle návrhu linkování DPMB
- Výstavba provizorní přeložky napájecích a zpětných kabelů DPMB a výstavba 1. části přeložek kabelů JME
- Přeložky plynovodů a telefonních kabelů ze staveniště
- Výstavba podchodu vodovodu a provedení a zprovoznění přeložek do tohoto podchodu
- Další cílové přeložky v ulici Hlinky
- Výstavba a zprovoznění jednotlivých fází provizorní tramvaje
- Zabezpečení nájezdů pro tramvaje do vozovny DPMB Pisárky v jednotlivých fázích provozu provizorní tramvaje
- Výstavba tramvajového podjezdu
- Výstavba zárubních zdí tramvaje před portálem tramvajového podjezdu
- Založení hlavních kanalizačních stok v trase větve A
- Postupná výstavba mostního objektu D201 se zaměřením na rampu G a větev O
- Provizorní zprovoznění větve B VMO bez přemostění a převedení dopravy do této trasy
- Výstavba definitivní větve A a trasy tramvaje
- Dobudování části přemostění Hlinky - Pisárecká
- Zprovoznění definitivní tramvaje a trasy Hlinky - Pisárecká pro MHD
- Zprovoznění větve A
- Dobudování vrchní stavby mostu nad větví B,
- Zprovoznění větve B
- Zprovoznění stavby
- Vytvoření příznivého průběhu horní úrovně "Hlinky". "Plato", vytvořené v úrovni nástupiště dnešní smyčky tramvaje, propojí horní komunikační prostor v přijatelné výšce bez zásadních kolizních vazeb v hlavních pěších osách.
- Vazba ze směru ul. Pisárecké přes přemostění VMO je nenásilná v přijatelném podélném sklonu 3,8%. V opačném směru zachování optického vnímání zelených svahů nad řekou
- Zapuštění okruhu vytváří příznivé předpoklady z hlediska hlukové ochrany objektů vodáren a ochrany vodárenských nádrží.
Na tuto stavbu bude navazovat rozšíření ulice Žabovřeské v údolí řeky Svratky. V současnosti se projednává EIA na několik navržených variant vedení trasy.
Zpracoval za použití podkladů PK Osendorf s.r.o.Ing. Jiří Rupp, ŘSD ČR Správa Brno